Τρίτη 22 Απριλίου 2014

Επίμαχος Λαχάουερ : Ο Γερμανός κατακτητής που έγινε ο καλύτερος φίλος της Αράχωβας.


Η συνέντευξη που έδωσε στον Γεώργιο Παπαστάθη, και η ομιλία του στο πανηγύρι του Αϊ-Γιώργη, όπως δημοσιεύτηκε στην τοπική εφημερίδα «Η ΑΡΑΧΩΒΑ ΤΟΥ ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ» στις 30 Απριλίου 1974.

Διαβάζουμε λοιπόν :

“Ο Άγιος Γεώργιος δεν είναι μόνον προστάτης του Πεζικού μας και Πολιούχος της Αραχώβης, αλλά και προστάτης αυτών που ήλθαν σαν κατακτητές στην πόλη μας. Έτσι μας απεκάλεσε τον Άγιο Γεώργιο ο Γερμανός Επίμαχος Λαχάουερ, Φρούραρχος στην Κατοχή στην πόλη μας.

Αλλά ας αφήσουμε να μας τα πει ο ίδιος όπως συνέβησαν :

‘Έφτασα στην Αράχωβα τον Απρίλιο του 1944. Τα πράγματα ήσαν ήρεμα, είδα δε ότι είχα να κάνω με καλούς ανθρώπους.

Πλησίαζε μια εορτή μεγάλη για όλους τους Αραχωβίτες. Τους έβλεπα σκεπτικούς και στεναχωρημένους σαν κάτι να τους συνέβαινε.

Το βράδυ με πλησίασε κάποιος και ζητούσε κάτι. Αλλά τι;..

Την επομένη και αφού θέλαμε μια ή δυο ημέρες για την εορτή, με επισκέφθηκαν και με ρώτησαν αν απαγορεύεται να γίνουν εκδηλώσεις.

Όλοι τους ήταν φοβισμένοι… Και τους είπα να εορτάσουν όπως πάντα και εγώ μαζί θα συνέβαλα στην εορτή.

Σαν κάτι ν’ άλλαξε τότε μέσα τους. Τότε κατάλαβα πως υπήρχαν άνθρωποι σ’ αυτόν τον τόπο Χριστιανοί και καλοί.

Και πραγματικά εωρτάσαμε την μνήμη του Αγίου με κάθε μεγαλοπρέπεια.

Μου πρόσφεραν και αρνί με κυανόλευκες κορδέλες. Σημειωτέον ότι κατά το τριήμερον της πανηγύρεως επετράπη να κυματίζει η κυανόλευκος επάνω στο καμπαναριό.


Κατόπιν και ενώ είχε τελειώσει την αφήγησή του ο κ. Λαχάουερ, τον ρωτήσαμε γιατί έρχεται τέτοια εποχή στην Αράχωβα (έχει έλθει περίπου 10 φορές), τι αισθάνεται γι’ αυτήν και πόσο καρό έμεινε.

Μας είπε τα εξής :

Έρχομαι στην Αράχωβα κατά την εορτή του Αγίου Γεωργίου, διότι είναι ο προστάτης της δευτέρας μου πατρίδος και δικός μου, και χαίρομαι να εορτάζω μαζί σας μια εορτή, στην οποία συνέβαλα στο να μη διακοπεί. Πρέπει να αισθάνεστε υπερήφανοι για τα αγνά αισθήματα με τα οποία σας επροίκησεν ο Άγιος Γεώργιος. Πάντα σκέπτομαι τις ημέρες που πέρασα μαζί σας και δεν ξεχνώ ότι κατά την απουσία μου ήλθαν τα Ες-Ες και κατέστρεψαν την εκκλησία με τα εικονίσματά της. Επίσης δεν ξεχνώ ότι σας τρυπούσαν τα βαρέλια με το κρασί στα υπόγειά σας.

Δεν λησμονώ την υποδοχή που μου κάνατε κατά την επιστροφή μου.  Χαίρομαι ειλικρινά που έρχομαι και προσκυνώ στη δεύτερη πατρίδα μου τον Άγιο. Ας μας έχει υγιείς να βλεπόμαστε κάθε χρόνο. Όταν παύσω να εργάζομαι, θα έλθω να μείνω μήνες, όχι ημέρες, για να σας χορτάσω.

Με αυτά τα λόγια μας τελείωσε την συνέντευξή του ο κ. Λαχάουερ.

Ο Γερμανός διοικητής Λαχάουερ μαζί με στρατιώτες του,
παρακολουθεί το ψήσιμο των αρνιών σε "λάκο" στην Αράχωβα.

Την ημέρα της μνήμης του Αγίου Γεωργίου ο κ. Λαχάουερ μας απεύθυνε τον κάτωθι χαιρετισμό καλυφθείς από θερμά χειροκροτήματα :

«Συγγνώμη διότι δεν ομιλώ καλά ελληνικά

Σεβασμιότατε κ. Νομάρχα, κ. Δήμαρχε, αγαπητοί μου Αραχωβίτες.

Είμαι ευτυχισμένος που βρίσκομαι κοντά σας ως προσκυνητής του Πολιούχου μας Αγίου Γεωργίου. Για μένα η Αράχωβα έγινε η δεύτερη πατρίδα μου, διότι με συνδέουν πολλές καλές αναμνήσεις από την εποχή του 1944 όταν ήμουν εδώ ως διοικητής.

Ευχόμενος μαζί με την ευλογία του Θεού και του Αγίου Γεωργίου, υγείαν και ευτυχίαν εις την αγαπητήν Αράχωβα και Ελλάδα.

Σας χαιρετίζω συγκινημένος».

Έτσι και με αυτά τα λόγια χαιρέτισε όλους τους Αραχωβίτες ο κ. Λαχάουερ.
Σ.Σ. Γιατί να μη θέλει να ξανάρθει. Κανείς μέχρι σήμερον από όσους γνώρισαν την Αράχωβα και τους Αραχωβίτες δεν είχαν αντίθετον γνώμην απ’ αυτήν.
Και τακτικά βλέπουμε μετά χαράς μας ανθρώπους που πέρασαν λίγα χρόνια εδώ να μας επισκέπτονται.

Είναι γεγονός ότι το φιλότιμο του Αραχωβίτη είναι μεγάλο.”